B2B marketing: de kunst van verbinding
B2C marketing versus B2B marketing
B2B marketing, of business-to-business marketing, duidt op alle marketingactiviteiten van een organisatie richting andere organisaties. Een bedrijf let tijdens een aankoopproces op andere zaken dan een consument en het zijn vaak strategische beslissingen. Maar wij stellen altijd: je doet zaken met mensen en uiteindelijk gaat het erom, dat je díe mensen verleidt tot het aangaan van een verbinding. Wij zien wel een aantal verschillen in B2B marketing, ten opzichte van B2C marketing.
B2B marketing creëert langdurige en hechte relaties
B2B marketing is als het aangaan van een huwelijk tussen bedrijven. Het gaat om het creëren van langdurige, intensieve en strategische partner verbindingen, waarbij vertrouwen en loyaliteit centraal staan. Het is een vorm van marketing waarbij je niet zomaar een product of dienst verkoopt, maar waarbij je echt een relatie opbouwt met je klanten.
En net zoals bij een huwelijk draait het bij B2B marketing om het verleiden van mensen om een verbinding aan te gaan. Wanneer die ultieme klik er eenmaal is, kan dit van onschatbare waarde zijn voor beide partijen.
B2B klanten zijn de springplank van jouw succes
Wist je dat 20% van je klanten verantwoordelijk is voor 80% van je succes? In de wereld van B2C marketing is dit vaak anders: daar zijn de klanten veel meer verspreid en minder loyaal. B2B-ondernemingen hebben vaak maar een paar klanten, die per stuk voor veel omzet zorgen. Daarom is het opbouwen opbouwen van sterke, langdurige relaties met je klanten essentieel, in B2B marketing. De verantwoordelijkheid voor jouw succes ligt voor een heel groot gedeelte bij die klantrelaties.
B2B marketeer de marathonloper van het werkveld
Het gaat niet alleen om het vinden van de juiste match. Het is ook belangrijk om te begrijpen dat de aankoopbeslissingen in B2B marketing vaak lang en complex zijn. Hierdoor is het van groot belang om geduld en doorzettingsvermogen te hebben. Als B2B marketeer ben je een soort van marathonloper, die de langste adem heeft en de merkwaarde ten alle tijden weet aan te tonen. Uitdagend, maar met een grote portie voldoening en veelbelovende medailles in het vooruitschiet.
Laat die dranghekken maar achterwege
B2B marketing is misschien wel de moeilijkste vorm van marketing. Waarom? Omdat 95% van je doelgroep op dit moment niet in de markt is om te kopen. Je moet dus creatief zijn en manieren vinden om je potentiële klanten te verleiden, zonder dat je daarbij te pusherig wordt. Het draait -wederom- om het opbouwen van duurzame relaties. Als je dat huwelijk eenmaal hebt gesloten en als partner weet wat de ander nodig heeft, heb je een verbintenis die draait om loyaliteit, afhankelijkheid en vertrouwen.
B2B marketing staart zich niet kapot op de eindgebruiker
B2B-ondernemingen werken vaak in waardeketens met verschillende groepen klanten en schakels in de keten. Dit betekent dat de directe klant vaak niet de eindgebruiker is. Het is daarom belangrijk om niet alleen de directe klant te begrijpen, maar ook de andere schakels in de keten en hun behoeften. Succesvolle B2B-marketing vereist dus een aanpak waarbij je niet alleen naar de directe klant kijkt, maar ook naar de andere schakels in de keten. Door samen te werken met partners en oplossingen te ontwikkelen, die waarde toevoegen voor alle partijen in de keten, kan je concurrentievoordeel creëren en klanttevredenheid verbeteren.
Afsluitende alinea
Onze aanpak voor B2B marketing vertrekt vanuit een strategische blik, die we uiteindelijk met creativiteit doorvertalen naar een heldere boodschap. Elk merk heeft een missie of passie om een probleem op te lossen. De kracht van een merk zit in het eenvoudig aanbieden van deze oplossing. Daar helpen we je graag bij. Neem contact met ons op voor alle mogelijkheden.