Brand sprint als basis van een sterk merk

Is jouw merk of organisatie toe aan een inspirerende en activerende sessie? Waarin de basis wordt gelegd voor een sterk merk of sta je aan de start van een re-branding? Een brand sprint met Groowup is een 3 tot 5 uur durende werksessie, om gezamenlijk van een abstract idee van ‘het merk’ naar een concrete merkbeschrijving te komen. Na deze sessie ben jij als bedrijf of team in staat om het merk op dezelfde manier te beschrijven. Hierdoor worden keuzes over naam, taal, beeld en identiteit makkelijker. Benieuwd hoe een brand sprint eruit ziet en wat het je concreet oplevert? 

Waarom een brand sprint?

Een merk moet intern gedragen en gevoeld worden. Dankzij de inzet van verschillende werkvormen creëren we een strategische focus. Groowup helpt jou en jouw team om product- en marketinguitdagingen te tackelen. Binnen 3 tot 5 uur werken we samen naar een concreet eindresultaat. Omdat het een snel proces is, kunnen jouw belangrijkste stakeholders van binnen óf buiten de organisatie ook aanwezig zijn.

Op basis van jouw uitdaging of specifieke vraag stemmen we de precieze werkvormen af. Zo zorgen we voor de juiste focus.

De kenmerken van een brand sprint zijn:

  1. Strategische focus; dankzij de inzet van design thinking methodes, creëren we de juiste focus om met jouw vraag of uitdaging aan de slag te gaan.
  2. Samenwerking en doeltreffend; dankzij het gezamenlijke proces, waarin alle teamleden waardevolle input kunnen delen, werken we samen naar een concreet eindresultaat toe.
  3. Effectief en resultaat gericht; de verschillende werkvormen zorgen ervoor dat we effectief aan de slag gaan. Met een concrete uitwerking als resultaat.

Hoe ziet het programma van een brand sprint eruit?

Het programma van de brand sprint bestaat grofweg uit twee onderdelen:

  1. Jouw organisatie en merk centraal
    Tijdens het eerste deel van de werksessie staat jouw organisatie en merk centraal. Gezamenlijk halen we input op over jouw ‘What, How en Why’ (welbekend van Simon Sinek). We stellen doelen en bepalen welke waarden jij biedt. Hiernaast kijken we naar de trends binnen het veld, waar jij je begeeft. Zo krijgen we grip op de essentie van het merk.
  2. De vertaling naar de doelgroepen
    Genoeg over onszelf. Een sterk merk weet het doelgroep in het hart te raken. Daarom staat de vertaling naar de doelgroepen centraal, in het tweede deel van de brand sprint. Want wie zijn jouw doelgroepen eigenlijk? Wie zijn de ambassadeurs van jouw merk of organisatie? En welke wensen en behoeften hebben deze doelgroepen? Op basis van deze informatie kijken we naar de uitstraling van jouw merk of organisatie.

Only the best 

Voor alle duidelijkheid: we hebben deze ideeën of oefeningen niet allemaal zelf uitgevonden. In plaats daarvan lenen we de werkvormen van grote denkers over branding. Steve Jobs's meeting in 1997 bij Apple, het essay van Stewart Butterfield, 'We Don't Sell Sadles Here', Simon Sinek's TED-talk 'How Great Leaders Inspire Action', Phil Knight's Nike Memoire 'Shoe Dog'. Dit zijn alle grote hits; de brand sprint onze mixtape.

Wat levert een brand sprint op?

Naast een geïnspireerd en gemotiveerd team, ben je aan het eind van de sessie als bedrijf of team in staat het merk op dezelfde manier te beschrijven. Zo staan alle neuzen (weer) dezelfde kant op. Alle betrokkenen zien de waarde van een sterk merk in en leren de theorie achter een sterk merk kennen. Na afloop van de brand sprint werkt Groowup alle verzamelde input uit tot een concrete terugkoppeling. Deze terugkoppeling presenteren wij aan het brandsprint team. Deze biedt focus, houvast en sturing bij de (her)ontwikkeling van jouw merk. Dit is een sterke basis voor verdere ontwikkeling van een visuele identiteit en communicatiestrategie.

Ook aan de slag met een Brand sprint?

Bij Groowup zijn we gespecialiseerd in het organiseren en faciliteren van brandsprints. We helpen je graag verder naar online én offline succes! Benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem contact op of kom langs in onze digital agency in Breda.

Ben je benieuwd welke stappen we na de brandsprint zetten, om te zorgen voor een sterk en aantrekkelijk merk? Lees dan onze artikelen en stappenplan naar een sterk merk.

LET'S MEET

Get in touch with Eveline

Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties, die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.