Gebruikersonderzoek voor optimale dienstverlening

Weet jij hoe gebruikers je website gebruiken? Met jouw website wil je de gebruiker een optimale dienstverlening bieden. Maar hoe weet je of jouw website toegankelijk, vindbaar en gebruiksvriendelijk is? Daar kom je onder andere achter door het uitvoeren van een gebruikersonderzoek. Hoe we dit aanpakken en welke inzichten het je oplevert, dat lees je hier.

Waarom een gebruikersonderzoek?

Gebruikers van jouw website zijn op zoek naar voor hen relevante informatie. Zij bezoeken jouw website met een reden en willen de informatie snel en eenvoudig vinden. Gebruiksvriendelijkheid en een duidelijke informatiestructuur is cruciaal voor een optimale gebruikservaring. Wanneer deze ervaring niet aansluit bij de verwachting van de doelgroep, kan de bezoeker ontevreden zijn of afhaken.

De meeste websites worden ontwikkeld door mensen die betrokken zijn bij hun eigen organisatie, producten of diensten. Maar sluit deze invalshoek ook aan bij de wensen en behoeften van jouw doelgroepen? Een online gebruikersonderzoek is een methode om inzicht te krijgen in hoe gebruikers jouw website ervaren. Jouw gebruikers bezitten een schat aan informatie en daar komen we tijdens een gebruikersonderzoek achter.

 

INH_DoelgroepDiagram


Het werven van gebruikers

Om de wensen en behoeften van jouw doelgroep in kaart te brengen is het zeer waardevol dat we met de juiste mensen in gesprek gaan. Via een online wervingscampagne werven we gebruikers die tot jouw doelgroepen behoren. We vragen de gebruikers om zich niet van te voren voor te bereiden zodat ze de website met een frisse blik bekijken.

Hoe verloopt een gebruikersonderzoek?

Een kwalitatief gebruikersonderzoek biedt inzicht in het online gedrag van jouw bezoekers. Het interviewen van 5 tot 6 gebruikers biedt veel inzicht in een groot deel van de knelpunten jouw website. Het onderzoek vindt online plaats via een videoverbinding waarbij we meekijken naar het online gedrag van de gebruiker.
 

Welke inzichten krijg je door een gebruikersonderzoek?

  1. De route die de gebruiker volgt op de website. Dit geeft inzicht in hoe de informatiestructuur van jouw website in elkaar zit.
  2. Het resultaat van een website bezoek. Voldoet dit aan de verwachting van de bezoeker?
  3. De reactie van de gebruiker op de website. Wordt de website als toegankelijk en gebruiksvriendelijk ervaren?

Een scenario biedt houvast

Afhankelijk van het type website en de belangrijkste taken van de website (zoals verkoop, bestellen, informeren of aanvragen) stellen we gezamenlijk een scenario op. We vragen hen om rond de belangrijkste taken hun ervaringen over de website te delen. Daarnaast geven we hen een paar praktische opdrachten. Zo komen we er achter hoe de doelgroepen het gebruik van jouw website ervaren. Dit scenario biedt ons houvast tijdens de gesprekken en zorgt ervoor dat we alle resultaten goed met elkaar kunnen vergelijken en analyseren.

User test

Analyse & optimalisatie

Na afloop van het gebruikersonderzoek analyseren we alle beelden en brengen we de knelpunten en kansen voor de optimalisatie in kaart. Onze ervaring leert dat de gebruikers vaak met veel verassende en nieuwe inzichten komen. De observaties, tips en adviezen worden gebundeld in een overzichtelijke presentatie waardoor we meteen aan de slag kunnen met het verbeteren van jouw website.

Ook jouw website optimaal laten aansluiten bij de gebruiker?

Bij Groowup zijn we gespecialiseerd in het uitvoeren van gebruikersonderzoeken. Lees hier wat dit opleverde voor Jong JGZ. We helpen je graag verder naar online én offline succes! Benieuwd hoe het jouw organisatie verder kan helpen? Neem contact op of kom langs in onze digital agency in Breda.