Jarenlang hebben wij de complete online & offline visuele identiteit van NLE verzorgd en de merktransformatie visueel geleid.
NEDERLANDSE ENERGIE MAATSCHAPPIJ (NLE)
Van Salesmonster naar klantenknuffelaar
Een belangrijke transformatie van De Nederlandse Energie Maatschappij was de transformatie van schreeuwerige, opvallende energie-aanbieder naar een loyaal klantgericht bedrijf van nu. Waarom? De klanten hielden wel van de prijs van NLE, maar niet het merk.
Om de bestaande klanten te laten zien dat NLE wel van haar klanten hield en ze hierin ook wilde belonen, werd de koerswijziging unaniem ingesteld om het meest klantgerichte energiebedrijf van Nederland te worden.
Een identiteit is meer dan alleen een logo!
Een goede visuele identiteit wordt doorgevoerd tot in de kleinste details. Zo wordt het voor iedereen bij iedere communicatie uiting direct duidelijk dat ze met NLE te maken hebben.
Imago en uitstraling
Essentieel van de boodschap verkondigen, elke dag weer, is de communicatie en de visuele uitingen hierbij. Groowup is al sinds begin 2012 betrokken en verantwoordelijk voor de online en offline visuele identiteit van NLE. Zowel op grafisch niveau als technische websites. Alles wat de klant raakt moet de juiste NLE-snaar raken. Passievol, kwalitatief, begrijpelijk en lekker luchtig.
De NLE app
Een belangrijk onderdeel van de toekomst van dienstverlening ligt in technologische innovatie. NLE nam zich een pioniersrol aan, waarbij een app ontwikkeld moest worden, waarbij de klant niet alleen eenvoudig diverse zaken kon regelen, maar ook realtime kon zien of je verbruik nog in lijn ligt met je voorschotbedrag. Met een blik op het dashboard zie je of je op ‘bijbetalen’ of ‘terugkrijgen’ staat.
Interactie en design
Groowup was verantwoordelijk van concept tot design en realisatie, waarbij inzicht en overzicht de kernwoorden waren. Resultaat is een frisse knetterstrakke app, waarmee elke NLE-klant altijd het persoonlijke energieverbruik letterlijk en figuurlijk in de hand heeft.
Anna. Dochter van NLE.
Mogen wij Anna aan je voorstellen? Anna is het ‘smart home’-product van NLE. Met Anna kun je ‘ontzorgd’ energie gaan besparen. Anna is intelligent, mooi, cool en sympathiek. En klinkt een stuk eleganter dan 'Toon'. Zelfs toen Anna als apparaat bijna klaar was, hadden we er nog steeds geen naam voor. Namen als 'Luna' kwamen voorbij, maar veel andere technologische producten heten zo al en zelfs een heel windpark had deze naam reeds gekregen. En toen: zo’n mooi symmetrisch apparaatje. Daar hoort een naam bij die van voor naar achteren en van achter naar voren gelezen kan worden. Een palindroom, zoals dat heet. Zo ontstond de naam Anna. Het moest namelijk ook vrouwelijk zijn. Want het design is sierlijk. En daarbij: wij denken dat de vrouw meestal ‘in charge’ is over de temperatuur in huis.
Design & logo
Het logo moest, naast dezelfde sierlijkheid, ook de 'cleanheid' en eenvoud hebben. Vanuit de cirkels van het NLE-logo wisten we het A'tje van Anna te laten ontstaan en werd vanuit dit vertrekpunt het logo uitgerold. Uitgevoerd in wit, grijs en als steunkleur blauw, de kleur van Anna's ogen. In het design van zowel de app als de ondersteunende website staat het gebruiksgemak voor de gebruiker voorop. Daarom is hierbij gekozen voor een strakke en minimalistische stijl.
Campagne
De campagne was een tweetrapsraket, waarbij het eerste deel een teasing gedeelte was. Extreme close-ups van het apparaat in combinatie met het logo werden in een tv-commercial en website getoond, waarbij mensen direct dachten aan merken als Apple. Bij de onthulling moest precies die coolheid-associatie mensen overtuigen (zie Twitter voor bewijs) dat het nuchtere Nederlandse NLE zo'n smaakvol design apparaat kon maken, daar konden mensen simpelweg niet meer omheen.
"Een bureau dat zo allround is en kan meedenken op alle gebieden is heel erg uniek, maar Groowup heeft het!"
Nederlandse Energie Maatschappij (NLE)
Uitgelichte cases
LET'S MEET
Get in touch with Jasper
Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.