Het nieuwe consumentenmerk biedt inspiratie en overzicht van kleinschalige accommodaties in het groen die de ervaringen van de gast verrijken op het gebied van rust, energie en aandacht.
In het Groen
Easy to relax
In het Groen is nieuw, maar toch bestaan ze al meer dan veertig jaar. In het Groen is namelijk het nieuwe -door ons ontwikkelde- consumentenmerk van vereniging Vekabo. Een vereniging voor eigenaren van kleinschalige campings of accomodaties, gelegen in het groen, op het platteland of bij de boer. Door het nieuwe consumentenmerk zijn zij weer betekenisvol, uniek en is de kloof tussen platteland en de consument verkleind.
What we did
Positionering
User research
Nieuwe merknaam
Branding & Identity
UX Design
Development
Brand sprint en brand research
We daagden Vekabo uit om vanuit andere perspectieven naar zichzelf te kijken en gedurfde keuzes te maken. We organiseerden voor een aantal leden van de vereniging een Brand sprint, om van een abstract idee van ‘het merk’ naar een concrete merkbeschrijving te komen. Deze werksessie hielp bij het maken van keuzes over naam, taal, beeld en identiteit voor het nieuwe consumentenmerk.
Het doel was om de identiteit inhoudelijk te benoemen, met duidelijke merkwaarden, om vanuit daar een vertaalslag te maken naar één krachtig merkconcept.
In gesprek met...
Middels brand research verdiepten we ons in de doelgroepen, beschreven diens wensen en behoeften en brachten de markt in kaart met een benchmark analyse. Onder die doelgroepen hielden we ook een enquête. Welk gevoel krijgen vakantiegangers bij een vakantie in het groen?
We kregen 650 waardevolle reacties. Een vast onderdeel zijn onze expert interviews. Zo borgen we de kennis en zorgen wij ervoor dat we jouw kennispartner worden. Een partner die inhoudelijk mee denkt om zo tot het optimale resultaat te komen. Ook voor Vekabo spraken wij een viertal experts uit het werkveld.
Brand strategy
Op basis van dit grondige onderzoek hebben we de brand strategy uitgewerkt. Een goede merkstrategie die aansluit bij de vereniging, onderscheidend is van de concurrentie en relevant voor de doelgroepen. We ontwikkelden een missie en visie waar de gehele vereniging zich mee identificeert. Vervolgens vertaalden we dit naar de positionering en proposities. Dit geeft focus, houvast en sturing om de doelgroepen te enthousiasmeren en inspireren.
Kennis delen & inspireren
Naast de Brand sprint hebben we ook verschillende werksessies gefaciliteerd om zo de betrokkenheid vanuit de vereniging te vergroten en interne ambassadeurs te creëren. Al deze kennis deelden we met alle leden van de vereniging tijdens de Vekabo webinar. Een mooi evenement om alle leden te informeren en inspireren met het nieuwe consumentenmerk: In het Groen.
Een nieuwe merknaam
Een goede merknaam is de basis. Het is het eerste wat (potentiële) doelgroepen horen of zien. Belangrijk dus om een goede merknaam te kiezen die onderscheidend is, de doelgroep nieuwsgierig maakt en aansluit bij de brand strategy. Het uitgebreide research proces leidde tot gegronde redenen om te kiezen voor de nieuwe merknaam: In het Groen.
In het Groen; rust, aandacht en energie
Het nieuwe consumentenmerk inspireert en verrijkt gasten op het gebied van aandacht, rust en energie. En sluit aan bij de verschillende boeking-intenties van de consument. Dit allemaal onder het overkoepelende kenmerk: in het groen. Wanneer je een vakantie boekt voor een van de drie pijlers, komen de andere 2 altijd aan bod.
Aandacht: Je beleeft het samen in het groen
Rust: Je geniet onbezorgd in het groen
Energie: Je ervaart het in het groen
Visuele binding
Alleen een leuk logo of gewoon een mooie website gaat niet meer op. Elk raakpunt van een merk moet gebouwd zijn om snel en doeltreffend de doelgroep te omarmen en eenvoudig in een behoefte te voorzien.
Vandaag de dag is er meer behoefte aan ‘even ontsnappen aan de realiteit’ dan ooit. Door middel van visuele uitingen willen we gasten inspireren. Bijvoorbeeld met content over de omgeving of een rakende boodschap overbrengen. Wensen, verlangens en eisen van de klant staan centraal, en omarmen we.
Visueel element
Om alle verschillende regio’s aan te spreken, hebben we per provincie de landkaart geïllustreerd. Is er een advertentie alleen gericht op Zeeland? Dan gebruiken we de illustratie van Zeeland. Een persoonlijke benadering, van het merk, voor elke provincie. Zo voelt iedereen zich betrokken bij In het Groen, ongeacht waar je in Nederland vandaan komt. Dit vertaalden we ook door naar andere huisstijlmiddelen.
Vroeg uit de veren en ontbijten in het groen
We trapten de lancering van het nieuwe merk af, door op de langste dag van het jaar; extra vroeg uit de veren te gaan. Op de zomer-zonnewende nodigden we pers en relaties uit voor een vroege ochtendwandeling, die we afsloten met een ontbijt gevuld met streekproducten, in het groen.
We maakten er een fotogenieke lancering van, zodat we gelijk beelden schoten voor andere communicatie uitingen. Een zeer effectieve, waardevolle en bijpassende activiteit voor In het Groen.
Het groene gevoel vangen; Fotografie
Met de juiste fotografie vingen we het ‘In het Groen’ gevoel dat we wilden uitstralen richting de gasten. Hiervoor werkten we samen met Rosa Meininger, een fotografe die momenten weet te vangen en te herleiden naar idyllische beelden. Haar foto’s laten de sfeer zien die past bij de kernwaarden: rust, energie en aandacht. Een onbevangen vakantie in het groen met familie, gezin of samen, waarin tijd niet lijkt te bestaan. Het gevoel van vrijheid.
Beeldbank
We schoten diverse campagnebeelden, met verschillen leeftijden, doelgroepen en accomodaties. Zo kwamen alle kernwaarden van In het Groen aan bod. Ze hebben nu een tijdloze eigen beeldbank die zij jarenlang kunnen gebruiken op de website, social media, nieuwsbrieven, drukwerk en andere middelen.
Brandmovie
Om dat gevoel nog meer kick te geven, ontwikkelden we een brand movie. Alle drie de pijlers komen hier ook aan bod. We brachten verschillende doelgroepen en accomodaties in beeld. Door de brand movie laten we de kijker het nieuwe merk ervaren en brengen we het juiste gevoel over. Een brand movie is heel efficiënt in gebruik voor social adds.
“In het Groen trekt je het vakantiegevoel in, maar voelt als thuiskomen. Het brengt je rust, aandacht en energie. Een krachtig merk waarin zowel de consument, als de vereniging en diens leden zich in herkennen.”
EASY TO FIND
LET'S MEET
Get in touch with Jasper
Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.