Paso Paso

Samen met een collectief van koffieproducenten van over de hele wereld, hebben we een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld.

Paso Paso introbeeld
Paso Paso - Bram met een koffieboer koffiebonen controleren op kwaliteit

Het merk een gezicht geven dankzij een brand sprint

Om het merk een gezicht te geven organiseerden we een brand sprint, en dat wel op locatie van de koffiebranderij in Hannover. Tijdens deze werksessie hebben we stappen gezet in het formuleren van een concrete merkbeschrijving. Doelgroepen, waarden, persoonlijkheid en positionering werden bepaald. Aan de hand daarvan kwam Paso Paso werden de eerste stappen gezet voor de identiteit van het merk.

Paso Paso brand sprint presentatie slides

Research als vertrekpunt

We doken in de koffiewereld en verdiepten ons in het umfeld en de doelgroep. Door middel van een benchmark analyse kregen we inzicht in de koffiemarkt. Daarbij voerden we waardevolle gesprekken met barista’s, professionals en de doelgroep. De belangrijkste inzichten uit deze interviews zorgden voor een goede basis om de branding en visuele identiteit verder op te bouwen.

Paso Paso koffieproces
Paso Paso doelgroep

Strategie

Met behulp van de research en de output van de Brand sprint is de strategie van Paso Paso uitgewerkt. Het vertrekpunt: de boeren -en ook eigenaren- verdienen een hoofdrol in de identiteit.

We ontwikkelden een missie en visie die hierbij aansluit en waar de doelgroep zich in kan vinden. Vervolgens vertaalden we dit naar de positionering.

Paso Paso positioneringstatement
Paso Paso Farmer Owned Coffee
Paso Paso koffieboer Jorge Vásquez in Costa Rica

Een nieuwe merknaam

Paso Paso betekent letterlijk; stap voor stap. Een -van oorsprong- Spaanse naam die naadloos aansluit bij de missie en visie van het merk en daarnaast ook de connectie heeft met de boeren uit Midden-Amerika. Stap voor stap werken we aan een betere koffiewereld, waar ook de boeren een hoofdrol spelen. Maar stap voor stap nemen we ook de consument mee in hun ‘koffie reis’, Paso Paso is jouw gids naar de ontdekking van nieuwe smaken.

Paso Paso merk missie
Paso Paso koffie inschenken
Paso Paso merk moodboard

Een kleurrijk merk, zoals de samenwerking en omgeving

De visuele identiteit van Paso Paso is geïnspireerd op het vakmanschap van koffie maken. De lokale kleuren en vormen gaven ons inspiratie voor de kleurrijke identiteit die we uiteindelijk aan het merk hebben gegeven.

Het primaire kleurenpalet is geïnspireerd op de koffievelden van de boeren. Donkergroen staat voor de solide basis en natuurlijke processen van de koffievelden. De Mindaro-kleur staat in contrast met het donkergroen, deze kleur is geïnspireerd op de groeifase van de koffieboon. De warme oranje kleur maakt het primaire kleurenpalet compleet. Het is een vrolijke en energieke kleur, dit past perfect bij de Zuid-Amerikaanse vibe. Het secundaire kleurenpalet is geïnspireerd op de smaakprofielen van de koffiebonen. Dit zorgt voor een uniek en innovatief kleurenpalet op iedere verpakking.

Paso Paso primair kleurenpalet

De ossenkar in vorm en typografie

Daarnaast zijn de symbolen en typografie geïnspireerd op de ‘ossenkar’. Een handgeschilderd en kleurrijk vervoersmiddel waar vroeger in Midden-Amerika de koffie mee vervoerd werd. Hoe kleurrijker de ossenkar van de koffieboer beschilderd was, hoe beter de koffie.

De typografie toont elementen van organische vormen, die terugleiden naar de oorkomst. Dit benadrukt de verbinding van de reis die de koffie aflegt.

De vormen van de huisstijlelementen ‘zon’, ‘plant’ en ‘water’ komen uit de ossenkar en hebben een grote invloed hebben op de groei van de koffieboon. Daarom verdienen zij ook een mooie plek in de identiteit.

Paso Paso symbolen
Paso Paso Tape
Paso Paso Typografie details
Paso Paso typografie

Landschappen als visueel element

Het prachtige landschap waar de koffie vandaan komt is natuurlijk een schilderij an sich. Een schilderij dat niet ongezien mag blijven. Daarom hebben we er ook voor gekozen om deze landschappen van de koffievelden om te toveren tot kleine schilderijtjes die op de verpakkingen van de koffie staan. 

Paso Paso landschap procreate
Paso Paso penseel details landschappen
Paso Paso poster bewustwording

Bewustwording creëren

Het koffieproces is een transparant proces dat gebaseerd is op het vakmanschap van de boeren. Dit belangrijke onderdeel staat dan ook centraal in de posterreeks die we voor Paso Paso hebben ontwikkeld. 

Het idee achter deze posterreeks is om consumenten een kijkje achter de schermen te geven bij Paso Paso terwijl zij van hun koffie genieten. Het heeft het doel bewustwording te creëren over het proces van het bereiden van de koffie en de toewijding van de eigenaren.

Paso Paso Bewustwording posterwall bovenkant
Paso Paso Bewustwording posterwall onderkant

Zo komt alles samen

Gooi al deze bovengenoemde componenten in de koffiemolen, het resultaat: een speelse identiteit, maar die ook de serieuze kant van het merk naar boven haalt.

Paso Paso springt van de plank en is een cadeautje voor de consument, zowel voor het oog als in smaak. Het laat op een laagdrempelige manier de andere kant van de koffiewereld zien, een transparante keten die ook een podium verdient.

Paso Paso koffie samples
Paso Paso shirt voorkant
Paso Paso totebag
Paso Paso Instagram
Paso Paso visitekaartje
Paso Paso shirt achterkant
Paso Paso posterwall
Paso Paso cup
Paso Paso Straatbord
Paso Paso shopify

De diverse smaken van Paso Paso

Stap voor stap neemt Paso Paso de consument mee in hun reis naar betere koffie. Daar speelt de verpakking een belangrijke rol in. De landschappen van de koffievelden worden als schilderachtige taferelen op de verpakkingen afgebeeld. Deze kleurrijke scenes laten óók de smaakprofielen van de koffie koffie zien, want: ‘people taste with their eyes’. Verder biedt de informatie op de verpakking inzicht in de afkomst, roast level en specialty coffee score.

Paso Paso koffiebonen
Paso Paso verpakking Sanchez
Paso Paso verpakkingen
Paso Paso verpakking Cafe de la Casa
Paso Paso koffiebessen

REFERENTIE PASO PASO

Er is een mooi gelaagd merk ontstaan dat onze visie uitdraagt en ons verbindt met alle hoeken van de wereld. We voelen ons zeer krachtig in de markt en durven daardoor grote stappen te nemen.

LET'S MEET

Get in touch with Jasper

Als digital agency uit Breda werken we samen met merken en organisaties die zoeken naar langdurige vooruitgang en strategische groei. Klanten die het belang van onderscheidend concept en high-end design beseffen. Pioniers die, zowel op korte als lange termijn, met innoverende en schaalbare digitale ontwikkeling bezig zijn. Let's groow.